19 Mart 2011 Cumartesi

Google Caffein

İlk defa 2009 yılının Ağustos ayında bir güncelleme olarak haberdar olduğumuz Google Cafeine güncellemesi aslında Google’ın yapısında tam anlamıyla bütünsel bir değişiklik yaratacak bir yenilenmeymiş.
8 Haziran 2010 itibariyle Google kendisini baştan başa değiştireceğini düşündüğü ve buna göre tasarladığı Google Caffein ile indexleme ve sonuçları sıralama sistemini değiştiriyor.
Google indexleme ve sonuçlama ekosisteminin bir güncellemesi olarak ortaya çıkan, fakat aslında Google’a çok yeni bir pencere açan bu sistem üzerine henüz düne kadar bir çok spekülasyon vardı. 8 haziran da Google’ın resmi bloğundan resmi duyuru geldi.
En çok sorulan sorulardan biri Caffeine sisteminin seo konusundane gibi değişikliklere sebep olacağıydı. Bu ve benzeri sorulara aydınlık getiren duyuru Google Caffeine sisteminin yaklaşık olarak %50 oranda Google’a bir yenilenme getireceğini, sistemin indexleme ve sunum açısından değiştiğini içeriyor.
Google’ın Caffeine sisteminden önce indexleme ve sonuçları sunma şu şekilde gerçekleşiyordu:
Eski sistemde indexleme katmanlar şeklinde çalışıyordu. (Bakınız: Resim). Bir katmjanın yenilenmesi için önce botların tüm webi dolaşıp edindikleri bilgileri analiz etmek üzere veri tabanına taşıyorlardı. Burada analiz edilerek katmanlar şeklinde veritabanına indexlenen verilerle veritabanı yenileniyor ve sonuçlandırma işlemi gerçekleştiriliyordu, ki bu da indexlenme, verileri kullanıma hazır etme ve sonuçları sunma aşamasını oldukça uzatıyordu. Bu sebeple çok üzün süre indexlenmeyi bekleyen içeriklerde oluyordu.

Caffeine güncellemesi ile bu ekosystemi değiştiren Google bütün bu işlemleri çok daha hızlı bir şekilde gerçekleştirmeyi bekliyor. Caffeine sisteminde webdeki içeriklerin tamamı aynı anda değil , parçalar halinde güncellenecek. Önce küçük bir parça indexlenecek ve bu indexleme ile hemen arşiv güncellenecek. Küçük parçaları analiz edip bunları indexleyerek, indexlenenleri de hemen sonuçlara yansıtmaya başlayacak olan bu yeni sistemde, webde yeni bir içerik bulunduğu anda analiz, indexleme ve sunma aşaması gerçekleştirilecek. Bu da kullanıcıların aradıkları içeriklere hem çok daha hızlı ulaşabilmesini sağlayacak, hem de ulaştıkları bu bilgiler oldukça yeni olacak.
Caffeine sistemi indexlenme işine büyük bir yenilik getiriyor. Öyleki, Google Caffeine ‘in her saniye yüzbinlerce işmei paralel olarak yapacağını söylüyor.
Takip eden linkteki grafik Google’ın eski indexleme sistemi ile yeni indexleme sistemi arasındaki farkı gösteriyor.  Link: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2010/06/our-new-search-index-caffeine.html
Google Caffeine
Caffeine sistemin sadece bir yenilenme olmasından daha öte Google’ın geleceğini oluşturacak. Web çok daha hızlı indexlenirken sonuçlarda o denli ziyaretçilere sunulacak.
Benim şahsi fikirlerimle bu değişimi yorumlayacak olursam: Google insanların ne istediğini çok iyi buluyor. İstediğimiz sonuçlara en hızlı şekilde ulamak aslında tek amacımız. Diğer bütün işler ikinci planda. İşte yine her zaman olduğu gibi kullanıcı (buradaki anlamıyla ziyaretçi) odaklı düşünen Google asıl işi olan sonuçları sunma görevini en iyi şekilde gerçekleştirmeye çalışıyor.
Bu güncelleme ile anlıyoruz ki, Google ‘da bir şey arayan kişi bilgilere daha hızlı ulaşırkeni ulaştığı bilgilerde taze olacak. Peki bu durum websiteleri ve webmasterlar için nasıl bir etki yaratacak?
Şöyleki; Bu istem ile Facebok, Twitter gibi anlık içerik üreten siteler daha da ön plana çıkacak. Ama bu demek değildirki diğer siteler çıamayacak. Caffeine sistemi içeriğini sıkça güncelleyen web sitelerini arama sonuçlarında üstlere taşırken, içeriğini daha az güncelleyenleri ise aşağılara itmeye başlayacak.
Aslında Google bu sistem ile çok zekice bir adım atmış oluyor: Google bir arama motoru ve işi ise webdeki en güncel içeriği aramalara göre en doğru şekilde ziyaretçiye sunmak. Eğer webde içerik az olsaydı, ya da sürekli eski bilgileri ziyaretçilerine sunmak zorunda kalsaydı o zaman Google tutulmazdı. Anlıyoruz ki kurulduğu zamanlardan beri temel felsefesi işini am sadece işini iyi yapmak. (Başka servislere de girmiştir ama bu servisleri kendini işinde kanıtladıktan sonra başladı). Caffeine sisteminin yeni içeriği aradığını ve bunları hemen ziyaretçilere sunmaya başlayacağını düşünürsek bu işlem bir çok web yöneticisini daha çok e sık içerik üretmeye teşvik edecektir. Arama sonuçlarında daha yukarılara çıkmak için daha çok içerik üretilecek. Bu da Google’ın web yöneticilerini içerik ürtmeye teşvik ettiği anlamına geliyor. Webdeiçerik çoğaldıkça , Google’da bunu sundukça başarılarına başarı eklemeye devam edecektir. Yani bu değşim temelde teknik olarak Google sistemini değiştirse de beraberinde büyük amaçlar taşıyor.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder